Repedezett gumi, fulladozó VF400

2001.12.20. 07:13

Vettem egy 1983-as Honda VF400F-et. Honnan szerezhetnék valami ismertetőt erről a mociról? Használjam-e ezt a gumit, ha elég neki, hogy hetente fújom? Mi lehet az oka a lefulladásnak, és végül melyik benzinfajtát szereti leginkább a most felnőttkorba lépett motorom.

Vettem egy 1983-as Honda VF400F-et. 3500 mph van benne (tutira), kb. 16 éve garázsban áll, két balatoni túrára vették csak elő. Az első szimmeringet kellett rajta cserélni, és az olajat, olajszűrőt.

Két probléma van csak vele, az egyik, hogy a 10 éves első gumi (amin még rajta voltak a "szőrök") repedezett oldalt, és 1-2 hét alatt eléggé leereszt.
Másrészt az elején lassan melegedett föl, sokáig szívatóval kellett vele menni, csak utána állt be az alapjárat. Mostanra ez már pár perc alatt megtörténik, de néha elunja magát és lefullad, se alapjáraton, se szívatóval nem akar menni. Ezek az utolsó használatnál (1-2 éve) még nem jelentkeztek.

A kérdéseim a következők lennének: honnan szerezhetnék valami ismertetőt erről a mociról? Használjam-e ezt a gumit, ha elég neki, hogy hetente fújom? Mi lehet az oka a lefulladásnak, és végül melyik benzinfajtát szereti leginkább a most felnőttkorba lépett motorom.

 
   
   

Gratulálok a motorhoz! Óriási szerencse kell ahhoz, hogy valaki kifogjon egy ilyen, idős de még is keveset futott motort. Az általad leírt szervizelés körét érdemes lenne tovább bővíteni és elvégezni néhány hasznos, mondhatni elengedhetetlen lépést.

Gondolok itt a fékfolyadék cseréjére, amely elöregszik, a fékbetétek állapotellenőrzésére, melyek ennyi állás alatt elkérgesedhetnek, ezáltal nem képesek biztosítani a kívánt fékhatást, és a lánc is megérdemel ennyi kényszerpihenő után egy kis karbantartást.

Indokolt lenne a komplett benzinellátó-rendszer kitisztítása is. Üzemanyagtank, benzincsap és karburátortisztítás, ugyanis a sok állás alatt egy-két érdekes dolog lerakódhatott az előbb említett helyeken. Ha ezeket a tisztításokat elvégzed, valamint ezt még megtoldod egy légszűrő tisztítással (indokolt esetben cserével), akkor elmúlnak motorod fulladozós tünetei.

Ha már az üzemanyagnál tartunk, nyugodtan használd a 95-ös benzint. A 3500 mph-ből következtetve amerikai kivitelű motorral állunk szembe, ott pedig a 93-as benzin a legmagasabb oktánszámú, tehát ezzel mindenképp túlteljesíted az előírásokat.

A gumikat, ha rám hallgatsz, azonnal lecseréled. Az elöregedett gumi balesetveszélyes és nem csak amiatt, hogy ki van repedezve és ereszt, bár önmagában már ez sem túl megnyugtató, hanem az elöregedett, megkeményedett gumi tapadása nem kielégítő - főleg vizes pályán. Hidd el, nagyon sokat számít a gumi életkora! Egy gyengébb minőségű, de vadonatúj gumi, sokkal többet ér, mint egy nevesebb cég elöregedett, kirepedezett gumiabroncsa.

Az általad keresett ismertetővel kapcsolatban leginkább az Interneten való keresgélést, illetve a kereskedői és szervizhálózatot tudnám ajánlani, mint megkeresendő célpontokat.

Írd meg emailben motordoktorunknak, milyen motorod van (márka, típus, évjárat), és mik a tünetek. Ha lehet, használj ékezeteket, és ne küldd el többször a levelet!

A választ postafordultával MOTORDOKI rovatunkban olvashatod. Természetesen csak a problémák egy része orvosolható távgyógyításos módszerrel, mindenki maga döntse el, milyen mélységig mer beletúrni a motorba.

Bizonyos esetekben nem ajánlatos házilag bogarászni, ilyenkor természetesen doktorunk is azt javasolja majd, hogy fordulj szakszervizhez.